Logo roeivereniging weesp

ROEIVERENIGING WEESP

Sportief op het mooiste roeiwater van Nederland!

Een nieuwe motor voor de No Panic!

Geplaatst op 01-05-2024  -  Categorie: Bestuur  -  Auteur: commisaris materiaal

We hebben een spiksplinternieuwe motor voor de No Panic!

“Terecht!” zullen sommigen zeggen. “Waarom?” zullen anderen zich afvragen.

Op zich was de oude een prima motortje. Hij was 22 jaar oud, steeds op tijd geserviced, en had al met al niet zo veel draaiuren.

Maar wat is het arme ding gemaltraiteerd!

  • Iemand heeft er verkeerde (tweetakt) brandstof in gedaan
  • De interne tank (die we nooit gebruikten en die ook niet schoon was) is door iemand een beetje bijgevuld, de dop is de Vecht gevallen, en de motor is met open tank weggezet
  • En dan zijn er de ‘beginners’fouten:
    • Dodemansknop vergeten
    • Rubber handpomp onvoldoende gebruikt
    • Ontluchting tank niet opengedraaid
    • (te) lang choke open laten staan (‘verzopen’)

Geen wonder dat hij het soms niet deed, waardoor z’n reputatie binnen de club danig begon af te brokkelen.

 

Vorig jaar is de interne tank schoongemaakt, is er een nieuwe dop gehaald, en is het vervuilde brandstoffilter vervangen. Sindsdien liep hij op zowel de interne als de externe tank als een tierelier, en bewees dat tijdens de Vecht clean up en bij reddingsacties! .

 

Maar dat was toch niet genoeg. “Hij moet wel betrouwbaar zijn”, “hij moet het wel altijd doen!” en “hij is hartstikke oud” bleven de steevast gehoorde opmerkingen. Er was geen vertrouwen meer.

 

Daarom overwogen: “toch iets anders/nieuws”.

Dan zijn er de volgende opties:

  1. Een nieuwe, vergelijkbare, kost € 1275, bij inruil van de oude € 1000.

Voor: goedkoop, alles nieuw en in goede staat, voldoende snelheid en actieradius

Tegen: synthetische brandstof, herrie, én bij mismanagement dezelfde problemen!

       2. Een elektrische, kost met ingebouwde accu tussen € 2200 en € 2400, die vaart een klein uur, dus is een extra losse accu (én bijbehorende oplader!) nodig en dan gaat het ruim € 3400 kosten. Gangbare merken zijn Torqeedo en ePropulsion.

Voor: stil, milieuvriendelijk, start met schakelaar (niet met trekkoord).

Tegen: vaart langzaam, losse accu en het opladen en het aansluiten van draden aan de juiste polen gaan we vast niet ‘fool-proof’ krijgen, dat is te kwetsbaar, duur.

We besloten een nieuwe te kopen, dezelfde, Mercury 4 stroke, 4 pk. En gaan we instructie over het gebruik geven, iemand mag de motor pas gebruiken na af’motorren’. Dat gaan we organiseren.

Met deze aanschaf hopen we ook vertrouwen en gemoedsrust te kopen.

 Op  28 april 2024, hebben we hem ingevaren.

 NB. We gebruiken alleen Eco Maxx brandstof, speciaal voor buitenboordmotoren, geen Aspen en geen Euro 95 meer, en de boventank laten we buiten gebruik.

Goede vaart!

Uw Commissaris Materiaal

Frank van Delden

 



Plaats een reactie op dit nieuwsbericht:

Inloggen om een reactie te plaatsen.


Er zijn nog geen reacties geplaatst

 

 

Pagina laatst bijgewerkt op 14 augustus 2018

Logo roeivereniging weesp wit ROEIVERENIGING WEESP

Utrechtseweg 17, 1381 GR Weesp
Tel. 0294 - 419 862, ofni.[antispam].@rvweesp.nl
  /roeivereniging.weesp

Boothuis